Antman Bianca

Bianca Antman – MommysFitForFight

Annons

Vägrar bli en stressad mamma

Ironiskt nog så satt jag på bussen in mot träningen med andan i halsen och ett bultande hjärta när jag började skriva det här inlägget. Jag hade redan missat en buss och fick springa ner till nästan med två minuters marginal. Jag lyckades komma på att jag inte hade ätit något mer än frukost när klockan var 16 ish och kl 17 började min träning. Så jag fick sätta igång och laga mat och slevade sedan i mig maten fast den var så varm att jag brände min tunga. Lite små stressad måste jag erkänna att jag var haha. 

Men nu till det jag hade tänkt skriva. Jag är en person som har väldigt nära till stress. Det i kombination med en förmåga att skjuta upp saker till absolut sista sekunden och en smula prestationsångest på det blir inte alltid ett vinnande koncept. Men jag är medveten om problemet i detta och jobbar på det varje dag. 

Jag har aldrig varit så ”calm and collected” som jag var under min graviditet vilket tror beror på lite olika saker. Dels fick jag väl en hel del extra lyckokänslor av att vara gravid (kanske inte sista månaden:p). Prestationsångesten slapp jag också eftersom varken jag eller någon annan förväntade sig särskilt mycket av mig när jag var gravid. Man var liksom ”excused”från det mesta, ibland så pass mycket att jag blev irriterad. Inte ens en vanlig matkasse tyckte vissa att jag skulle bära och att träna när jag var gravid? Va är det för trams!? Man ska ju ligga i soffan och ta de lungt när man e gravid! Och visst är det också viktigt men ännu viktigare för mig var att jag skulle få göra det jag ville och kände att jag klarade utan problem. Jag var ju inte sjuk, men hade jag lyssnat på vissa människor runt omkring mig så var det så det kändes. 

När jag inte längre tränade 2 pass om dagen och inte heller jobbade sådär jätte mycket hade jag en massa tid över helt plötsligt. Tid som jag nästan uteslutande använde till soul-searching eller va man nu vill kalla det. Jag mediterade minst 1 gång om dagen, hittade Law of attraction och grottade in mig i det. Tränade på att gå sakta i stressade miljöer, djupandas med magen, tänkte  positivt, övade på att vara tacksam och fokusera på saker jag vill ha istället för saknaden av saker jag inte har. 

Efter graviditeten har jag hållt kvar vid vissa saker så som min tacksamhets ritual. Varje dag innan jag går och lägger mig skriver jag ner 3 saker jag är tacksam för. Ibland blir det 3 ord ibland blir det långa meningar med många fler än 3 saker, det beror helt på dagsformen. Meditationen har blivit ganska hattigt gjord och jag känner att jag har kommit en bit ifrån den där ”calm and collected”-Biancan så nu är det verkligen dags att prioritera detta igen! Jag vägrar bli en stressad mamma och nu när Awa börjar förstå mer och mer så är det verkligen högtid att ta tag i detta en gång för alla! 

Jag kommer skriva lite fler inlägg om vad jag använder för sätt för att strukturera upp saker för bättre överblick och för att stressa ner. För det är ju oftast där det i slutänden spricker, planering planering planering. Men först kommer här en utmaning till er: Meditera minst 10 min per dag. 

Allra helst skulle jag vilja att ni gör det direkt på morgonen. Hinner man snooza hinner man lägga 10 min på sig själv också. Ta bort en snoozning och ersätt den med en meditation. I värsta fall så dela upp den så att ni iaf kör en kort 3-5 min meditation på morgonen och resterande antingen nån gång under dagen eller på kvällen. Jag använder appen calm men det finns massa andra bra också tex headspace. 

Här har ni en massa att läsa om ni inte är övertygade om varför det är så bra att meditera och vill veta mer om alla fördelar som man får av att meditera. Jag utmanar mig själv lika mycket som jag utmanar er så hör gärna av er så gör vi detta tillsammans och hjälps åt. 

Peace out :p

Kommentarer
Antman Bianca

Kommentera

Annons
stats